Customer Journey Map
Projektowanie pozytywnych doświadczeń Klientów sklepów internetowych.
Budowanie pozytywnych doświadczeń użytkowników sklepu internetowego stanowi podstawę stworzenia grupy lojalnych, oddanych marce i często powracających Klientów.
Customer Experience
O posiadaniu lojalnych klientów marzy każdy sklep internetowy. Poszczególne e-sklepy prześcigają się w ofertach, promocjach, programach lojalnościowych. Chcą aby Klient dokonywał zakupów często i możliwie za jak największe kwoty. Jak żmudną pracę należy wykonać, a co za tym idzie ponieść, często spore nakłady finansowe aby pozyskać lojalnego (powracającego) Klienta nie trzeba nikogo przekonywać.
Lojalni Klienci wydają o 67% więcej niż nowi Klienci.
Faktem jest również, że zdecydowanie łatwiej jest sprzedawać produkty i usługi Klientom, których znamy, posiadamy informacje na temat ich preferencji i upodobań oraz potrzeb. Łatwiej jest zatem przygotować dla takich Klientów spersonalizowaną, ofertę, która może ze względu na długą i owocną współpracę może znacząco różnić się od tej standardowo oferowanej na stronach sklepu internetowego.
Stąd też nie jest nic dziwnego w fakcie, że w dzisiejszych czasach jednym z najważniejszych elementów w e-commerce jest nie tylko dobór najlepszej strategii pozyskania nowych klientów ale przede wszystkim działania zapobiegające utraceniu już posiadanych lojalnych klientów na rzecz innych konkurencyjnych marek.
Świadome marki e-commerce wiedzą, że aby utrzymać lojalność klientów nie wystarczy już tylko wysokiej jakości produkt oraz sprawna obsługa klientów lecz zapewnienie im wyjątkowych doświadczeń nie tylko w trakcie samego procesu zakupowego ale już dużo wcześniej na etapie planowania przez klienta zakupu oraz podejmowania decyzji, a także po dostarczeniu towaru w procesie ewentualnych reklamacji, zwrotów towarów lub ich wymianie na inne.
Na „Doświadczenie Klienta” (Customer Experience - CX) składa się suma wszystkich interakcji pomiędzy klientem, a marką. Na Customer Experience składają się zarówno elementy fizyczne jak i emocjonalne. Im bardziej pozytywne są doznania klienta z obcowania z marką tym większa jest skłonność klientów do dokonania kolejnych zakupów oraz większa chęć do polecania sklepu internetowego swoim znajomym.
Eksperci zgodnie uznają, że w branży e-commerce w ciągu następnych kilku lat jednym z najważniejszych czynników wpływających na poziom sprzedaży będzie odpowiednio budowane pozytywne doświadczenia Klientów (Customer Experience) z obcowania z marką.
Customer Journey Map
Konsumenci rozważając zakup, podejmując decyzję o nabyciu danego przedmiotu, przechodząc przez proces zakupu (koszyk, płatność), decydując się na formę odbioru towaru, a czasami dokonując reklamacji i zwrotów zakupionych towarów płynnie przechodzą z trybu offline na online i odwrotnie.
Sklepy internetowe aby maksymalizować przychody powinny zrozumieć specyfikę działania swoich klientów i powinny być z nimi w stałym kontakcie nie pomijając żadnego z punktów, w który taki kontakt może nastąpić. Punkt zetknięcia się klienta z marką nazywane są punktami styku (touchpoints). To właśnie emocje, których doświadcza Klient w punktach styku generują pozytywny lub negatywny odbiór marki. Stanowią podstawę decyzji Klientów do dalszego lojalnego poruszania się w świecie oferowanym przez daną markę lub wprost przeciwnie spowodują porzucenie marki na rzecz innej.
Poruszanie się Klienta pomiędzy kolejnymi punktami można nazwać swoistego rodzaju podróżą. Zobrazowaniem tej podróży jest Mapa Podróży Klienta, czyli inaczej Customer Journey Map (CJM).
Marki tworząc Mapy Podróży Klienta uzyskują informacje na temat zachowań decyzyjnych i zakupowych oraz posprzedażowych swoich klientów. Uzyskują również unikalne informacje na temat słabych punktów, które mogą zniechęcić potencjalnych Klientów np. do kontynuowania zakupu. CJM wskaże potencjalne problemy z korzystania ze sklepu na urządzeniach mobilnych, kiepską użyteczność niektórych jego elementów lub brak informacji o nowych usługach i produktach w miejscach, w których potencjalni klienci sklepu najczęściej przebywają np. portalach społecznościowych, blogach, porównywarkach cenowych.